Wynagrodzenie, dlaczego należy je podawać w ogłoszeniu o pracę?

Opublikowano: 23-10-2019

Wróć do spisu artykułów


 

Kandydaci do pracy zdecydowanie chcą znać wynagrodzenie, zanim jeszcze odpowiedzą na konkretną ofertę, ale pracodawcy woleliby zachować tę informację w tajemnicy. A jednak, więcej argumentów przemawia za tym, by ujawnić przynajmniej orientacyjne stawki. W innych krajach zachodnich jest to niemalże normą, w Polsce niestety nadal wysokość proponowanego wynagrodzenia na danym stanowisku jest tajemnicą.

Wiele firm obawia się ujawnienia stawek przed konkurencją lub ma wątpliwości, czy po upublicznieniu choćby orientacyjnych stawek, możliwe będą jeszcze negocjacje wysokości wynagrodzenia z kandydatem. A przecież nie każdy ma równie dobre przygotowanie lub doświadczenie, co z kolei oznacza że różnym kandydatom można proponować odmienne stawki za pracę na tym samym stanowisku. Niejednokrotnie pracodawca staje przed decyzją, czy wybrać bardziej doświadczonego specjalistę i zapłacić mu więcej, czy zdecydować się na osobę mniej doświadczoną, ale mającą mniejsze oczekiwania finansowe. Można jednak zakładać, że w przypadku stawki podanej w zakresie widełek od-do, większość osób będzie rozumiała, że maksymalna wartość dotyczy najbardziej doświadczonych kandydatów w danym obszarze.

Jeśli, zaś zapytamy o to samych pracowników - wyniki będą jednoznaczne. Zdecydowana większość poszukujących pracy Polaków uważa, że w ogłoszeniach o pracę powinny być podawane stawki wynagrodzenia. Wyniki te mogłyby być najpewniej zupełnie inne, gdyby ankietowanymi byli przedstawiciele firm odpowiadający za rekrutację.

 

 

Dlaczego warto podawać choćby orientacyjne wynagrodzenie?

 

Brak stawek może odstraszać kandydatów.

Jeśli firma podaje orientacyjne stawki, a inna firma ich nie ujawnia, dla kandydata może być to sygnał, że drugi z pracodawców proponuje niższe stawki i dlatego właśnie woli je ukryć. Brak podanych stawek wywołuje podejrzenie, że pracodawca ma niewiele do zaoferowania. Takie przypuszczenie, nawet jeśli jest błędne, może sprawić że kandydat nie odpowie na ogłoszenie pomimo, spełnienia wszystkich oczekiwań wymienionych przez pracodawcę.

 

Oszczędność czasu i redukcja kosztów rekrutacji.

Nie da się ukryć, że dla potencjalnego pracownika wysokość wynagrodzenia jest jedną z najważniejszych informacji, szczególnie jeśli dla nowej pracy miałby zrezygnować z dotychczasowej. Oczywiste jest także to, że wynagrodzenie które będzie odpowiednie w oczach jednego kandydata, może okazać się zbyt niskie dla innego. Jeśli jednak z góry wiadomo, o jaką stawkę toczy się rekrutacyjna gra, wtedy osoby dla których dane wynagrodzenie nie będzie atrakcyjne, po prostu nie odpowiedzą na ofertę oszczędzając w ten sposób swój czas. Ale czas zaoszczędzi także pracodawca, który w innym przypadku musiałby przeanalizować CV i list motywacyjny, zaprosić kandydata na spotkanie oraz przeznaczyć około godziny na rozmowę, aby na koniec okazało się, że oczekiwania finansowe firmy i kandydata zupełnie się rozmijają. Dla obydwu stron byłoby lepiej (i taniej), gdyby sprawa wynagrodzenia była jasna od początku.

 

Reputacja rzetelnego pracodawcy.

Jeśli pracodawca podaje wysokość oferowanego wynagrodzenia, oznacza to, że gra w otwarte karty. Idąc dalej, jest to sygnał że firma chce być transparentna, uczciwa i że z szacunkiem podchodzi do swoich kandydatów. Jawność wynagrodzeń można uznać za element budowania marki pracodawcy i to już na bardzo wczesnym etapie kontaktu z przyszłym pracownikiem. Dla kandydata to ważny sygnał i zarazem argument, aby związać się z tą właśnie firmą.

Dobrze, jeśli decyzja o ujawnieniu stawek w ogłoszeniach o pracę nie będzie podejmowana z doskoku i tylko w odniesieniu do niektórych ofert. Warto wpisać taką przejrzystość w strategiczne działania firmy. W ten sposób można długofalowo budować wizerunek pracodawcy, który dba aby kandydaci otrzymywali wszystkie ważne dla nich informacje już na pierwszym etapie rekrutacji.

 

 

W przypadku podjęcia takiej decyzji, warto konsekwentnie się jej trzymać i w odpowiedni sposób eksponować informację o wynagrodzeniu podczas kolejnych rekrutacji. Chodzi o to, aby wiadomość o stawkach nie była ukrywana poprzez umieszczenie jej drobnym drukiem w przypisie do oferty. W przypadku takiego podejścia do kandydatów, zarobki mogą być dla nich dodatkowym magnesem. Ogłoszenia z podanymi stawkami są przez kandydatów przyjmowane chętniej niż te, które nie zawierają takich informacji.

 



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję
Facebook
Facebook